Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Tippek, trükkök nem csak startup vállalkozásoknak, hogy le tudják vadászni a legjobb befektető cápákat.

ÚT AZ ÖTLETTŐL A TERMÉKIG, II.RÉSZ.
A vállalkozás életszakaszai 0.,1.,2.szakasz

Az ötlettől a piacképes termékig és a tőkebevonás rejtelmei. A 2. részében a "kísérletezés" fázisával foglalkozunk.

mvp.jpg

Út az ötlettől a termékig cikksorozatunk I. részében beszéltünk arról mi az a két kérdés ami biztosan éjjel - nappal ott motoszkál a fejedben, ha új szolgáltatáson/terméken dolgozol. Előre vetítettük, hogy az út amiről beszélünk 6 szakaszból áll, majd bemutattuk -2, -1-es szakaszokat és a hozzájuk tartozó tőkebevonási lehetőségeket. 

Nézzük a II. részhez tartozó szakaszokat

A hat szakaszt tartalmazó ábránk egy részéről felrántjuk a fátylat. Így, láthatóvá tesszük a -2-től 2-ig terjedő szakaszokat. (Azért mutatjuk be fokozatosan az ábrát, hogy ne kalandozz el idő előtt :) ) 

ut_a_termekig_v3_kicsi-2-2.jpg

0. Szakasz - Csapatépítés, avagy kik viszik sikerre az ötletet? 


Ebben a szakaszban két feladatot kell elvégezni, hogy készen állj arra, hogy befektető elé vidd ez üzleti elképzelésed. (amit a -2 és -1 szakaszokban összeraktál) 

1. feladat: Találd meg azt a belső "mag"csapatot, akik a céget megalapítják és elkötelezettek a misszió és vízió iránt.

Segítség! Ha Nem tudod milyen az igazán jó "mag"csapat. Akkor ajánljuk figyelmedbe a MIÉRT KÖNNYEBB BEFEKTETŐT SZEREZNI EGY CSAPATTAL, MINT EGYEDÜL? c. írásunkat. Ha a misszió és vízióval kapcsolatban vannak kérdésed akkor az  Út az ötlettől a termékig cikksorozatunk I. rész c. írásunk közepén megtalálod a válaszokat. 

Vagyis itt eldől, kik leszek a cég alapítói, a minimum csapat. Ki az a minimum három ember, akik a cég misszióját és vízióját képesek a szívükön viselni.

2. feladat: Cégalapítás és vagy befektető keres, jelentkezési lapok beadása. 

Ennek a szakasznak a célja: Az alapító csapat és finanszírozás megszervezése - biztosítása.


1. Szakasz - Kísérletezés két fázisban ( Prototípus & fejlesztés, igényekhez igazítás)

Elérkezünk az igazi ez első befektetésre alkalmas pontig. Ebben a szakaszban a befektető azt várja el, hogy készíts prototípust!
Több kérdés is felmerülhet benned ennek kapcsán. Pl. mi az a prototípus és miért szükséges, milyen a jó prototípus?

OK, nézzük elsőként a prototípus kérdését.

Mi az a prototípus?
A prototípus szaknyelven, ahogy sokszor láthatod még leírva: MVP vagyis Minimálisan Működőképes Termék - Minimum Viable Product. (Ez egy fontos dolog és fontos jól megérteni, mert sokfelé lehet találkozni a kifejezezéssel. Ezért egy teljesen külön bejegyzést szenteltünk neki: https://capavadasz.blog.hu/2020/06/16/mvp_vagy_mar_mukodo_prototipus - olvasd el és térj vissza ide)

Miért szükséges? 

A prototípus azért szükséges, hogy segítségével be tudd bizonyítani magadnak és a befektetők számára is, hogy szélesebb körben is valós igény van arra, amit kigondoltál.

Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy az MVP építése során szerzett ténylegesen igazolt használói tapasztalatokból tovább tökéletesítheted a terméked/szolgáltatásod, és jóval a véglegesnek szánt verzió piacra dobása előtt értékes felhasználói visszajelzéseket gyűjthetsz.

Gondolj csak bele, ha MVP és tényleges felhasználók visszajelzései nélkül véglegesítenéd a terméket, szolgáltatásodat. Dolgozol rajta mondjuk  6-12 hónapig, és ez idő és energián túl ráadásul egy kazal pénzt is felemészt (több milliót is akár) majd a piacra vitelnél szembesülsz csak azzal, hogy ez nem igazán kell senkinek vagy kell, de nem így. És ezzel rossz esetben a fejlesztésed 70% mehet a kukában. Ezt valahogy el kell kerülni, nem?

Nos, ha készítesz egy MVP-t, akkor hamarabb találkozol a felhasználók visszajelzésével és úgy, hogy nem pazaroltál sok pénzt, időt és energiát egy "asztal mellett" kitalált elképzelésbe. 

Milyen a jó MVP?
A jó MVP választ a megvalósítással kapcsolatos feltevésekre (megfelelő-e az ötlet és vagy a megvalósítás) és természetesen választ kell adnia az üzleti jellegű elképzelésekre is (hajlandóak használni, fizetni a megoldásodért?).

Persze attól, hogy prototípus ne legyen egy tákolmány ne csak az alapműködésre figyeljünk, hanem a termék/szolgáltatás megjelenése legyen ízléses, vonzó és felhasználóbarát a megcélzott ügyfelek számára. 

Kikből álljon az a csapatod, aki megcsinálja az MVP-?
Amennyiben lehetséges Te magad csináld meg az MVP-t. Ha ez nem kivitelezhető kérj segítséget az baráti körödből, esetleg egy-két szabadúszó fejlesztőtől. 

Mire költs ebben a szakaszban?
A terméked első kipróbálható prototípusának megépítésére. Csak arra és annyit költs amire muszáj. 

Mit NE csinálj?
A minimum szót ne felejtsd ki az MVP-ből. Gyakran elkövetett jellemző hiba, hogy az alapítók - ötletgazdák egyszerűen "beleszeretnek" a saját termékükbe, és szinte soha nem érzik úgy, hogy ezt már odaadhatják a felhasználóknak.

Ilyenkor húzódik az előkészítési szakasz, egyre több olyan extra funkció, megoldás készül amelyek hozzáadása még további hónapokkal növeli a fejlesztési időszakot. Majd végül az is kiderülhet, hogy a felhasználók mégsem használják, szeretik ezeket a plusz funkciókat, és csak ment vele az értékes idő.

Ennek a szakasznak a célja: Legyen egy kipróbálható változat a termékből/szolgáltatásból, amivel alátámasztod a problem/solution fit szakaszt, és új információkhoz jutsz az első értelmezhető mennyiségű felhasználótól (tényleg nem kellenek tömegek de azért 100 használó alá se menj). Nem felejtsd nem kell tökéletesnek lennie, itt még nem az a cél, hogy egy 100%-an kész termékkel kápráztasd el a lehetséges befektetőket.

Ha túl vagy az MVP-n és nagyjából visszaigazolta azt az első találkozás az üzleted közösségével annak életképességét ideje tovább lépned a következő szakaszra. De a következő lépéseket is érdemes úgy megtervezned, hogy esélyed legyen a befektetők felől további finanszírozására:

2. Szakasz - Fejlesztés, igényekhez igazítás 


Ebben a szakaszban két fő célt kell teljesítened.

1. El kell érned egy komolyan vehető számú vevőkört. Annyit, hogy a fizetőképes igényét képes legyél kiszolgálni és hogy fenntartható és tovább növelhető vállalkozást tudj rá építeni. Magyarul, legyen elég vevőd ahhoz hogy eltartsa a céget és ez a vevői csoport elég nagy legyen ahhoz hogy növekedni tudjál az Ő vásárlásaik által. 

Mindehhez szükséged van arra, hogy ismerjék/kedveljék a terméket/ szolgáltatást az ügyfelek. Továbbá tudnod kell, hogyan tudod elérni, bővíteni a vevő körödet, így biztosítva a növekedést.

2. Megfelelő KPI-okat kell megállapítani. A KPI ez esetben azt olyan mutatószámokat jelent amelyben a fejlődés mérhető - skálázható. Gondolj rá úgy, ha eléred ezeket a számokat akkor mondhatod, hogy ez igen ez egy siker ebben az időszakban. (pl. megcélzod, hogy legyen ebben az időszakban 100 felhasználód, 70 fizető ügyfeled stb) 

Segítség! KPI - Key Performance Indicator - vagyis kulcstényezők amelyek mérhetőek. Bővebben a KPI-ről Itt olvashatsz. Ha ez nem lenne elég hogyan is nyernek értelmet ezek a mutatók a folyamatban olvasd el az  Út az ötlettől a termékig cikksorozatunk I. rész c. írásunk vége felé beszélünk a témáról. 

Ennek a szakasznak a célja: Hogy a terméked/szolgáltatásod megfelelően összhangban legyen a vevői igényekkel és a cég stabil bevételi forrásra tegyen szert. A terméknek/szolgáltatásnak és a cégnek minőségben és kivitelezésben is fejlődnie kell. Ami a KPI segítségével mérhető és nyomon követhető felhasználó számban, ügyfelektől származó bevételben, növekvő piaci lefedettségben. (Mikor a stratup világ szereplői skálázhatóságról beszélnek erre gondolnak).

Logikailag ez a 3 szakasz (a 0.,1-es és 2-es) összetartozik de a szaknyelv mégis külön kezeli őket. 

A 0. szakaszt szaknyelven: Vision/Founders fit szakasznak nevezzük.

A 1. és 2. szakasz szaknyelven: Product/Market Fit szakasz.

Röviden a 0., 1-es, és 2-es szakasz befektetési oldaláról

Befektetés ezekről helyekről érkezhet: egy leendő üzlettárstól, aki pénzt ad üzletrészért cserébee (üzleti angyal), közösségi finanszírozó kampányok által (Crowfounding), akik egy cél megvalósítást támogatják, vagy kockázati tőke alapoktól, akik szintén üzletrészt kérnek cserébe (ők az intézményi befektetők).

Befektetés szempontjából a szakaszok így épül fel: 

0.-1.-es szakasz: 

  • Ahonnan a pénz érkezhet: Üzleti angyal, Crowfunding, intézményi befektető
  • Befektetés mértéke (általában): 5 - 15 m. forint 
  • Amit elvárnak: legyen meg a cég és a minimum csapat (0. szakasz),  készüljön el az MVP és legyen tesztelve (1. szakasz), 
    Időben mit jelent ez?: A cégalapítástól számított + 9 hónapig évig terjed időszak.  
  • A befektetés típus elnevezése szakmai anyagokban: seed, néhol pl. Hiventures indukáció  (amelyik kockázati tőke programban, befektetési portfólióban felbukkan ez a kifejezés ott érdemes próbálkozni)

2-es szakasz

  • Ahonnan a pénz érkezhet: Üzleti angyal, Crowfunding, intézményi befektető
  • Befektetés mértéke (általában): 50 - 250 m. forint
  • Amit elvárnak: az ötlet legyen tesztelve az MVP által (ezt nevezi a szaknyelv validálásnak) és legyen stabil  bevétel termelő (itt még nem kell nyereségesnek lenni de persze az sem baj). 
  • A befektetés típus elnevezése szakmai anyagokban: early stage, néhol, pl Hiventures: Magvető

Gratulálunk ahhoz, ha átrágtad magad még az előző részhez képest is nehéz olvasmányon. Ahogy a cikksorozat I. résznél úgy itt is tartunk egy kicsi szünetet és itt már nagyon bízunk benne, hogy a III. résznél is velünk leszel. 

A cikk folytatása következik, amelyben bemutatjuk az utolsó 3. szakaszt. 

A bejegyzés trackback címe:

https://capavadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr7615805530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Hasznos információk, tanácsok, tippek befektető keresés, befektető szerzés nehézségeivel küzdő kezdő, illetve startup vállalkozások számára. Startup tőkebevonás lehetőségeiről közérthetően.

süti beállítások módosítása