Ha olyan vállalkozást indítasz, aminek felfutásához befektetőre van szükség jobban teszed ha nem egyedül vágsz bele. Gondolkozz inkább csapatban. Elmagyarázzuk általában miért fektetnek be szívesebben inkább csapatba.
Úgy látjuk, hogy egy gyors üzleti fejlődést elérni képes céghez általában többnyire többfajta tudás, tapasztalat megfelelő összjátéka szükséges. Ez a sors igazságtalansága folytán ez nagyon ritkán van meg egyetlen emberben.
Például szinte kizárt, hogy egy akármilyen jól üzleti érzékkel rendelkező egyén, egy technológia innovációra épülő céget egyedül fel tudjon építeni. Minimális az esélye annak, hogy egy üzletember egyedül hatékonyan a megfelelő irányba vezessen egy a programozó csapatot. Sőt általában szót érteni velük is kihívás számukra :)
De ugyanez igaz fordítva is. Nem valószínű, hogy egy technikai szakember átlát, megfelelően fel tud építeni egy üzleti koncepciót és képes azt üzleti sikerre is vinni.
Az a helyzet, hogy ezzel a legtöbb befektető is tisztában van. Ezért olyan cégekben bízik meg jobban ahol egyszemélyi karizmatikus vezetés helyett a cég felfutása szempontjából kulcsfontosságú területeken egy csapatban bízhat. Ráadásul úgy, hogy ezek a személyes garanciák nem alvállalkozók, munkavállalók szintjén vannak meg (akik könnyebben jönnek-mennek, változnak) hanem a tulajdonosi körben.
Milyen a befektetők számára ideális vállalkozás alapítói vezérkara?
Sok-sok cég tapasztalatát kielemezve nálunk sokkal okosabb emberek arra jutottak, hogy az ideális központi alapítói csapatban kettő plusz egy szerep van. Azért kettő mert ők a nélkülözhetetlen alap, a plusz egy pedig ha úgy tetszik képes ellenállhatatlanná tenni a terméket - szolgáltatást.
Nézzük meg a céges alapítók szerepeit és azok tartalmát
1. "Szaki": Ő lehet egy mérnök, egy programozó, szakács, ügyes szerelő stb. Bárki aki a cég működési területén kiváló szakembernek számít. Ha úgy tetszik, Ő hozza azt a szaktudást a csapatba, ami köré fel lehet építeni az üzletet. Az üzleti életben/start up világban Őt Hacker ként szokás emlegetni.
2. " Öltönyös": Ő az aki mindent pénzben mér és Ő az az ember aki a "szaki" elképzelést piacképessé teszi. Folyton olyanokon gondolkozik amin a szaki, nem vagy nem feltétlen a megfelelő szinten. Ilyen gondolatok cikáznak az "Öltönyös" fejében: vajon elég nagy a piac a kaszáláshoz, mekkora lehet egy vásárlás értéke, mennyibe kerül előállítani, hogyan lehet a legmagasabb hasznot lehet realizálni. Miként lehet az ötletet, innovációt leginkább piacosítani, jól eladható termékké / szolgáltatássá alakítani stb. Őt szakmai anyagokban Hustlernek nevezik (hallgassunk most diszkréten arról, milyen fordításai lehetnek ennek a kifejezésnek). Egy ügyes Hustler egy jó üzleti tervvel és annak megfelelő prezentációjával és "nagy dumával" képes akár meggyőzni a Cápák Között valamelyik cápáját, hogy Ő is szálljon be a cégbe.
+1. "Mr/Ms Cool": Mint korábban említettük, Ő képes csábítóvá, vonzóvá, menővé tenni a terméket - szolgáltatást egy csomagolás, egy külső megjelenés által. "Mr/MS Cool" a bizniszben a Hipster néven szokták hívni ezt a figurát. Ő felel a márka külső megjelenésért.
Ha ez a három szerep, képesség megfelelő szinten megvan egy ambiciózus cég tulajdonosai között, azzal könnyebben el lehet nyerni a befektetők bizalmát. Korai cégfejlődési szakaszban törvényszerűen sokszor kevés még az üzleti tény/adat, a megfelelő piaci visszajelzés így a céget irányítókban való hit, bizalom igen fontos lehet.
Félre értés ne essék: a vállalkozás típusától, tevékenységétől függően nyilván könnyen lehet, hogy a siker szempontjából az egész megvalósító csapat rátermettsége számít de a befektetők számára nagyobb és hosszabb távú elköteleződéssel bír egy-egy cégalapító, résztulajdonos, mint egy jó alkalmazotti gárda.
Nézzük egy példát, amin keresztül bemutatjuk a szerepeket vagy azok fájó hiányát
Az egyik korábbi podcastunkban egy "Szaki" típusú vállalkozót mutattunk be, aki befektető elé vitt egy általa kifejlesztett konyhai szagelszívót. A termék olyan fázisban volt, hogy az alap funkciókkal képes működni. Vagyis bemutatható az ami eddig csak a "Szaki" fejében létezett. A termék ezen állapotát nevezik MVP-nek. (minimum viable product- minimálisan működőképes termék). A "Szaki" bemutatta termékét de a befektetők abban az állapotában és azzal az üzletileg billegő koncepcióval nem láttak benne a befektetéshez szükséges fantáziát.
Két dolgon vérzett el a "Szaki" prezentációja:
1. Nem tudta megvédeni üzleti értelemben találmányát. Nem tudott életképes üzleti koncepciót felmutatni. Sőt úgy tűnt, hogy a piaci viszonyokat sem ismerte eléggé. Egy "Öltönyös" sokat segíthetett volna neki.
2. A bemutatott prototípus termékéről (amely erősen MVP volt) az gondolta, hogy készen áll a piac meghódítására. Holott nem volt vonzó, szemnek is szép termék azaz nem volt kész arra formailag, hogy valakinek egy igényesebb konyhájába beilleszthető legyen. Nem volt meg az illető érzékenysége arra, hogy felismerje, hogy egészen egyszerűen a bemutatott formájában az emberek nem vásárolták volna meg. Ha "Mr/Ms Cool" kezén átmegy ugyanez a termék lehet, hogy "hűha" lett volna a cápák reakciója.
Tehát a befektetésre jelentkező sokkal jobb helyzetbe kerülhetett volna ha nem egyedül hanem egy megfelelő csapattal áll a befektetők elé (persze önmagában még ez sem garancia a befektetésre de az esélyeket jelentősen növelte volna). Ugyanis egyedül nem tudta megvédeni elképzelését, nem volt felkészülve az üzleti jellegű kérdésék kezelésére és megnyugtató megválaszolására. Terméke ugyan működött de az általa kivitelezett modell inkább tűnt tákolmánynak mint piacképes eladható termének. (Ugyanakkor a termék funkcionálisan működött tehát az innovációhoz szükséges szaktudás kétségtelenül megvolt a háttérben)
A podcast ide vágó része Dr. Sántha Hunor - Feltalálóról szól és 02:28-nál kezdődik.
Ha elakadtál vagy külső visszajelzésre, segítségre van szükséged, ne habozz megkeresni bennünket.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti tanácsadók
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.