Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Tippek, trükkök nem csak startup vállalkozásoknak, hogy le tudják vadászni a legjobb befektető cápákat.

Minden amit tudni érdemes a crowdfunding-ról
Gyűjts pénzt egy ötletre, termékre, startup-hoz vagy innovatív vállalkozáshoz

Mi is az a közösségi finanszírozás? Milyen üzleti elképzeléseket lehet így finanszírozni és hogyan?

crowdfunding-3158320_640.png

Ki adhat pénzt egy üzleti ötlet megvalósításra?


A hitelen és különböző pályázati támogatásokon túl három lehetőséged van arra, hogy pénzt szerezz - tőkét vonj be innovatív üzleti elképzelésed megvalósítására:

1. Intézményi befektetés
2. Ügyleti Angyal
3. Közösségi finanszírozás (crowdfunding)

Ebben a cikkben a közösségi finanszírozásról (crowdfunding) lesz szó. Természetesen írtunk a többiről is, a fentiekre kattintva olvashatod azokat is.

Mi az a közösségi finanszírozás? 

A közösségi finanszírozás (crowdfunding) egy alternatív formája a hagyományos finanszírozásnak. Ha a hagyományos értelemben nézzük a dolgot akkor azt látjuk, hogy kicsi azok befektetők száma akik nagy tőkével rendelkeznek. A közösségi finanszírozás megfordítja ezt a helyzetet, a sok kicsi sokra megy elv alapján. Vagyis nagy lehet azoknak a száma akik kis pénzt adnak. 

Ezzel meg is érkeztünk a közösségi finanszírozás miben létéhez: 

A crowdfunding  alatt internetes platformon keresztüli finanszírozási megoldást értünk, ahol nagy számban jelen vannak olyan magánszemélyek akik pénzt adnak ötlet, innováció megvalósítására. Egy magán személy nem a teljes összeget biztosítja hanem annak egy részt, így az ötlet finanszírozásban több személy vesz részt. 

Ezen platformok főbb jellemzői: 

  • Szakosodnak: pl. informatikai, gyógyszerészetei, vagy egyéb területekre. 
  • Nagyon könnyen és gyorsan áttekintők a kampányok ezek az oldalakon. Így azok is képes tőkéhez jutni akik nem rendelkeznek komolyabb marketing kampánnyal - ismertséggel. 

Milyen típusai vannak?

1. A részvénytípusú, szaknyelven ez az equity-based:  Egy kezdő vállalkozás bemutatja az ígéretes ötletét és a finanszírozók, ha pénzt adnak, tulajdont szereznek a cégben.
2. A hiteltípusú,szaknyelven ez a lending-based: A finanszírozók hitelt adnak a forrást kereső vállalkozásnak/ magánszemélynek.
3. Az adakozás jellegű szaknyelven ez a donation-based: Itt a befizető nem kér ellenszolgáltatást. Azért ad pénzt, hogy egy jó ügyet támogasson. 
4. A jutalmazás-jellegű szaknyelven ez a reward-based: Ez egyfajta előfinanszírozása valamely kívánatos cél elérésének.

Mik az előnyei? 

  • A crowdfunding az interneten zajlik, így nincsenek hagyományos közvetítői díjjak. Így időt és pénzt lehet spórolni.
  • Egyszerű és gyors a crowdfunding kampány elindítása. Fel kell feltölteni a bemutatkozó anyagokat (videó, képek, leírás stb), majd meghatározod mekkora összegű támogatásra van szükség. 
  • A támogatók "befektetők" jól könnyedén megtaláljuk azokat a projektetek amiket támogatni szeretnének. (szűrők, kategóriák segítségével) Így a projektek kevésbé vesznek el a tömegben. 

Mik a hátrányai? 

  • A két képszerű közösségi finanszírozó oldal  van Indiegogo és Kickstarter. Az a gond, hogy magyarként, magyar céggel csak az Indiegogo nevű crowdfunding oldalon lehet kampányt indítani. A Kickstarterhez min. egy Egyesült Királyságbeli cég kell, vagy az, hogy a cégből valaki oda legyen bejelentve.
  • A fenti miatt rossz hír lehet, hogy a Kickstarter oldal kétszer olyan népszerű, mint az Indiegogo, több projektet is támogatnak. 
  • További rossz hír, hogy a Kikstarter esetében a kitűzött összeget ha összegyűjtöd, csak akkor tiéd a pénz. (Némi jó hír, hogy Indiegogo esetében bármekkora összeg is összegyűlik, már a tiéd.)

Magyarországi kitekintés

Vannak már magyar példák? Naná! Néhány példa:

Mire lehet - érdemes pénzt gyűjteni?

Általában olyan dolgokra érdemes pénzt kérni amit majd az adományozói is használni fog. Szóval mindenképpen termék/szolgáltatás létrejöttére. Pl. piackutatásra egy termék kapcsán nem érdemes pénzt kérni ezen a módon. De pl. elektromos bicikli prototípusának elkészítésére, vagy applikáció fejlesztésre igen.
A legtöbben valójában elővásárlások szerzésére használják. Ezzel tesztelve azt, hogy a termékét/szolgáltatásért valóban hajlandók e fizetni a potenciális ügyfelek. Termék esetén ebből fedezik az első pár darab gyártási költségét.
Természetesen, ha már kész a termék, akkor akár egy jó marketing csatorna is lehet, főleg akkor, ha nemzetközi piacon is el akarunk indulni.

Mit lehet a pénzen kívül profitálni egy ilyen kampányból?

Egy ilyen kampánnyal le lehet tesztelni az ötleted piacképességét. Pl. ha kezdeti szakaszban képes vagy előrendeléseket elérni, akkor valószínűleg jó úton jársz. Sőt, egy sikeres közösségi finanszírozó kampány előszobája lehet egy kockázati tőke befektetésnek. Ugyanis segít alátámasztani az ötlet létjogosultságát. 

Ha elakadtál vagy külső visszajelzésre, segítségre van szükséged crowdfunding kampány indításával kapcsolatban, ne habozz megkeresni bennünket.

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti tanácsadók

+36 20-461-4610
info@capavasz.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://capavadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr5115907462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Hasznos információk, tanácsok, tippek befektető keresés, befektető szerzés nehézségeivel küzdő kezdő, illetve startup vállalkozások számára. Startup tőkebevonás lehetőségeiről közérthetően.

süti beállítások módosítása