Az USP azok az egyedi üzleti tulajdonságaid, adottságaid, erősségeid, melyek által meg tudod különböztetni magad a versenytársaktól. Ha azt, hallod a bemutatkozó pitch után "és ez miben más?..." akkor még nem végezted jól el ezt a feladatot.
Miért téged?
Ahogy a befektetői tárgyaláson is erre kell választ adni a piacon a lehetséges vásárlóid is ezt a kérdést fel fogják tenni maguknak. Miért válasszam éppen a Te terméked/szolgáltatásod, amikor megvásárolhatom egyik versenytársától is? - erre kell egy erős, hihető válasz.
A módszer, amivel jó választ adhatsz a kérdésre
Na, ez az nevezik USP ( „unique selling proposition”) témánál is vagyunk
Nem könnyű pontosan definiálni, hogy ne legyen valami tankönyv ízű megfogalmazás, ezért inkább mutatunk pár példát, amelyekkel sokszor szokták az USP-t bemutatni. És talán igazuk is van, ezekből lehet jól megérteni a lényeget.
“Friss, forró pizzát szállítunk hozzád 30 perc alatt, ha nem ér oda ingyen kapod.”
“15 perc alatt 15%-ot spórolhatsz a kötelező biztosításodon.”
A lényeg, hogy olyat mondj a termékedről/szolgáltatásodról, ami a vásárló számára van olyan fontos és megkülönböztet annyira a versenytársaktól, hogy a Te terméked kell választani a konkurens helyett.
Miért fontos a befektetővel való találkozásnál az USP?
A befektető szerzés folyamatában mindig az a fontos, hogy legyen következő lépés - olvassa tovább a jelentkezési lapot, olvassa tovább az üzleti tervet, figyelemmel hallgassa tovább a prezentációdat (amit pitch-nek hívnak).
Amikor olvassa, vagy hallja a USP-t és az jó, akkor könnyen felkaphatja a fejét és valami ilyen fogalmazódik meg benne "húú ez érdekel". Most jön a fejében a "meghívó" a következő lépéshez. Már nem azon gondolkozik, hogy mi ez, hanem egy körrel bentebb van. Akkor, konkrétan hogy is működik ez? Milyen a piac, hogyan fogod mindezt sikerre vinni és mennyi pénz lehet ebben?
Volt már olyan, hogy a USP hiánya (is) oka volt a befektetés meghiúsulásának!
Hazánkban nagy népszerűségnek örvend a Cápák Között befektetési show műsor. A műsor 2. évadának 8. adásában volt egy vállalkozó, akinek vállalkozása digitális kutyabilétával foglalkozik. Igazából a bilétában egy chip van amit telefonnal leolvasva könnyen beazonosítható a kutya gazdája. Mindehhez kapcsolódik még egy applikáció, ami egy kutyás közösségi oldal.
Nem befektetés sajnos nem lett.
Véleményünk szerint azért sem lett, mert a vállalkozónak vagy nem volt vagy nem építette bele a pitch-ébe a USP-t.
A helyzet az, hogy már van ehhez hasonló működő megoldás a piacon. Viszont az ötletgazdának percekig kellett magyarázni, hogy ez miért jobb, miért van erre szükség. Hiszen ott vannak az egyéb megoldások. Pl. miért jobb ez mint a hagyományos fém biléta amibe bele gravírozod a kutya nevét és a telefonszámodat? (ezt a kérdést kapta a vállalkozó a kérdezz felelek résznél) Sajnos, a válasz hallatán is csak csóválták a befektetők a fejüket.
Azért mert az alap (core) funkcióhoz nem adott hozzá megfelelő további értéket. Vagyis ahhoz, hogy van egy digitális biléta és ez miért jelent hatalmas értéket a vásárlónak. Mitől fogja azt mondani, hogy igen ez kell nekem és már holnap váltok a hagyományos - fapados fém bilétáról erre.
Ha kíváncsi vagy a Dox pitch bővebb értékelése (csak is kizárólag üzleti szemmel értékélünk, azzal a céllal, hogy lehessen tanulni mások hibáiból) akkor hallgasd meg a Cápavadász podcastunkat. 17:00 - perctől. Ha kedved van hallgasd az adás többi vállalkozójához tartozó esettanulmányunkat. :)
A hatékony USP meghatározása persze sokkal fogósabb lehet a gyakorlatban. Ha elakadtál vagy külső visszajelzésre, segítségre van szükséged, ne habozz megkeresni bennünket.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti tanácsadók
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.