Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Tippek, trükkök nem csak startup vállalkozásoknak, hogy le tudják vadászni a legjobb befektető cápákat.

Út az ötlettől a termékig, I.rész.
A vállalkozás életszakaszai -2 és -1-es szakasz

Milyen út vezet az ötettől a piacképes, stabil vállalkozásig és melyik ponton és hogyan érdemes tőkét bevonni a megvalósításba? 

ut_a_termekig.png

KÉT ÜZLETI KÉRDÉS, AMI EGÉSZ BIZTOSAN IZGAT TÉGED IS! 

1.  Megfelelő úton haladok a célom felé? Aki új terméket szeretne piacra dobni mindig az a kérdés, bizonytalanság gyötri.

2. Hogyan vonjam be vállalkozásomba a szükséges plusz tőkét, ami kell ahhoz, hogy tovább tudjak fejlődni? 

Amíg a válaszon morfondírozunk érdemes egy kicsit hátrébb lépni és megnézni, hogy éppen hol tartunk a sikerhez vezető úton. Ha valamit túl korán lépünk meg az ugyanolyan hiba, mint ha túl későn.

MINDENT A MEGFELELŐ IDŐBEN. KÖVESD AZ UTAT AZ ÖTLETTŐL A TERMÉKIG!

Sokan gondolkodtak, vizsgálták az új termékek, szolgáltatások bevezetésének, felfuttatásának szabályszerűségeit. Az egyik érdekes elméletet ezek közül bemutatjuk.

E szerint a termék/szolgáltatás fejlesztésének általában 6 tipikus, egymástól jól elkülöníthető szakasza van. 

Minden fázisnak meg van a maga szerepe a vállalkozás - termék/szolgáltatás fejlődésnek életében. Ezek a szakaszok azért kapcsolódnak a Cápavadász befektető kereső projektjéhez mert arra is választ adni, hogy melyik szakaszban milyen és mennyi külső forrást érdemes (lehet) bevonni. Témánál vagyunk.

Az Út az ötlettől a termékig egy cikksorozat, amely három részből áll: 

I. Rész: -2.-től -1-ig. 

II. Rész: 0-tól - 2.-ig

III. Rész:  3.-ig 

-2.től 0.-ig tartó kezdeti szakaszban igazából még se termék, se pénzmozgás nincsen. Gondolkozás, ötletelés van orrvérzésig.

0.tól 2.-ig terjedő szakaszban már vannak konkrét tervek, elvárások, bevételek, érdemi kiadások.

A 3. szakaszban pedig már a gyorsítás, növekedés, fejlődés van a fókuszban. 

Nézzük meg a szakaszokat, kezdjük ez elején! 

A képen az Út az ötlettől a termékig folyamatot bemutató ábra első része látható (a végét letakarjuk, hogy ne kalandozz el idő előtt :).

A -2-es és -1-es szakasz a misszióra, vízióra és a stratégiára koncentrál. Nyugi, a cikksorozat 3. részére a teljes ábrát be fogjuk mutatni. 

ut_a_termekig_v3_kicsi_-1-2.jpg

-2. szakasz - A probléma azonosítása  

Általában ezzel kezdődik minden: van egy probléma, igény és azt gondoljuk, hogy ennek kielégítésére van egy fantasztikus üzleti elképzelésünk. Remek hír! De ez önmagában még semmi. Vagy majdnem semmi.

Ha látunk egy létező problémát és arra van egy megoldási ötletünk az semmiképpen sem jelentheti, hogy teljes gőzzel elkezdem megvalósítani azt és azt sem jelenti, hogy a megvalósításhoz egyből szükségem van komolyabb tőkére. Mielőtt elkezdjük saját vagy mások pénzét (el)használni egy kicsit gondolkodjunk. 

Ezeket a dolgokat érdemes felmérni ebben a szakaszban mielőtt tovább lépnénk: 

  • Milyen a piac, amire be kívánok lépni az új termékemmel/szolgáltatásommal? (mekkora a piac mérete, milyen állapotban van a piac, milyenek a piaci trendek?) 
  • Milyen problémára adok megoldást és hogyan tudnám megoldni a potenciális ügyfeleim/felhasználóim problémáját? (ezt nevezik értékajánlatnak)
  • Kikre van szükségem az ötlet megvalósításhoz? (nem célszerű egyedül belevágni, csapatban mindig szerencsésebb)

Ennek a szakasznak a célja:  Be tudd bizonyítani, van létjogosultsága az ötletednek, és érdemes több időt/energiát szánni rá.

Ha a gondolkodás végén megszülető válaszok meggyőzőek számodra lépj tovább, ha nem akkor vagy engedd el az ötletet vagy főzd még egy kicsit, mielőtt tovább lépnél.

- 1. Szakasz - A koncepció kidolgozása 

 A nagy "filozofikus" gondolatokról szól ez a szakasz (ha belegondolsz nagyon sok sikeres vállalkozás mögött megtalálhatóak, visszakereshetőek ezekre a kérdésekre adott válaszok)

- Miért akarsz céget alapítani, mi az az elsődleges igény amit ki szeretnél elégíteni? (ez a misszió) 

- Mi az a jövőbeni állapot, mi az a cél, amit el szeretnél érni? (ez a vízió) 

- Hogyan fogod mindezt elérni, mit kell tenni ahhoz, hogy eljuss oda?  (ez a stratégia) 

Húhh ez nem hangzik kis kihívásnak. És tényleg, de ne felejtsük: az elefánt egy igen nagy állat, nem lehet csak úgy bekapni de kis részletekben mégis meg lehet enni. :)

Nos ennek megfelelően meg kell határoznod főbb részeket az ötleted megvalósítása során. A fenti három filozofikus gondolathoz rendelj kis apró részcélokat (hívjuk ezeket most mérföldköveknek gyakorlásképpen - mert később amikor cégünk fejlődési ütemezésere kérdeznek rá befektetők ezt fogják használni - és ezekhez passzínts olyan mérőszámokat, amiket ha elérsz akkor úgy gondolhatod, hogy sikeres vagy. (ezeket a fő teljesítmény mutatókat - KPI Key Performance Indicators-nak is hívják szakmai anyagokban).  

Fontos: Mikor a mérföldkövekről és KPI-ről gondolkozol 2-3 éves időintervallumban tedd azt 3,6,12,24,36 hónapos bontásban. (mi történik a 3. hónap végére, mi történik a 6. hónap végére stb) 

Ennek a szakasznak a célja:  Az ölte koncepciójának a megalkotása és az alapító csapat "megszerzése"

Röviden a -2 és -1 es szakasz befektetési oldaláról

Szaknyelven a -2 és -1-es szakasz együtt: Problem/solution fit (erről az elnevezésről is fogunk még mesélni de az egy másik mese lesz)

Befektetésre alkalmas a fentebb bemutatt előkészítési rész?: Hát, nem igazán, ezen a ponton még nem szokás befektetőt bevonni. Ha mégis tőkebevonás szükséges a továbblépéshez, mert van ilyen, akkor a következő befektető, befektetési típusok jöhetnek szóba ezen a szinten: egy üzlettárs aki pénzt ad üzletrészért cserében (üzleti angyal), család, barátok, "örültek" ( FFF-> Friends, Family,Fools), Közösségi finanszírozó kampányok (Crowfounding), vagy inkubátor házak szolgáltatásai (ezekről még írunk később nem kell megíjedni a kifejezésektől).

A befektetés típus elnevezése szakmai anyagokban: Pre-seed (amelyik kockázati tőke programban, befektetési portfólióban felbukkan ez a kifejezés ott érdemes próbálkozni).

Gratulálunk ahhoz, ha átrágtad magad eddig ezen a cseppet sem könnyed olvasmányon de ezen a ponton egy kicsi szünetet tartunk (és titkon reménykedünk, hogy felkeltettük érdeklődésedet a további szakaszok iránt).

A cikk folytatása következik, amelyben bemutatjuk a 0, 1-es, és 2-es szakaszt. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://capavadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr215738402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Hasznos információk, tanácsok, tippek befektető keresés, befektető szerzés nehézségeivel küzdő kezdő, illetve startup vállalkozások számára. Startup tőkebevonás lehetőségeiről közérthetően.

süti beállítások módosítása