Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Tippek, trükkök nem csak startup vállalkozásoknak, hogy le tudják vadászni a legjobb befektető cápákat.

Miért fontos a piac mérete tőkebevonás esetén?

Mielőtt a befektető pénzt fektet innovatív vállalkozásodba a piac mérte az egyik amire kíváncsi. Miért fontos a méret és hogyan érdemes meghatározni?

tape-measure-145397_640.png

A befektetők (jelen esetben nem banki hitelre gondolok)  három dolgot biztosan megvizsgálnak mielőtt pénzt adnak üzleti ötleted megvalósítására.

1. Mekkora és milyen a piac? (méret, érettség, piaci helyzet) 

2. Milyen a csapat (Egyedül nem szerencsés innovatív vállalkozásnak befektetésért folyamodnia. Ha többet szeretnél tudni arról milyen egy jó csapat olvasd el MIÉRT KÖNNYEBB BEFEKTETŐT SZEREZNI EGY CSAPATTAL, MINT EGYEDÜL? c. írásunkat) 

3. Milyen a termék/szolgáltatás? 

Miért fontos a piacméret maghatározása? 

Mielőtt belecsapnánk ennek a témámnak a felgöngyölítésbe. Egy innovatív vállalkozásnak vannak életszakaszai, ötlet szakasz, megvalósítás, piaci érettség - növekedési szakasz. ( A szakaszokról az Út az ötlettől a termékig c. írásunkból tudsz meg többet.)

A befektető amikor úgy dönt pénzt ad Neked Ő ezt részesedésért teszi. Sikerült meggyőznöd Őt, hogy viszont fogja látni a pénzét (záros határidőn belül) sőt még többet is mint amit befektetett. (hiszen erre van a részesedése) 

Nos itt jön képbe a piacmérete. Ugyanis a piac megfelelő mérte az egyik tényező ami segít bebizonyítani, ide érdemes beszállni.

Hogyan érdemes meghatározni a piacméretet? 

A piacméretét egy úgynevezett piac szűkítés módszerével érdemes meghatározni. Vedd alapul a teljes piacot amire be szeretnél lépni. (Ezt nevezik TAM-nak - Total Avaliable Market vagyis a Teljes piac amire be szeretnél lépni). De ez önmagában még nem elég, pontosabban kell célozni, ezzel biztosítva azt, hogy azokhoz fogsz eljutni akik ténylegesen a Te vásárlóid lehetnek. Meg kell mondani, hogy a nagy egészen belül Te melyik részéhez akarsz hozzányúlni piacnak. Mennyien vannak itt? (Szaknyelven ezt SAM-nak Serviceable Available Market -nek nevezik, vagyis a ténylegesen kiszolgálandó piac) És most jön a lényeg, a SAM-ból Te mekkora szeletett tudsz kihasítani. (szaknyelven ez a SOM Share Of Market.) 

Ábrán szemléltetve a TAM - SAM - SOM-ot és annak logikai összefüggését: 

tam_sam_som_abra_kicsi.jpg

 

Mint látod ez egy hagyma diagram. Szépen a héjakat lehámozva jutunk el addig a pontok, hogy tulajdonképpen mekkora bizniszt is lehet az ötletből csinálni. Pl. Te filmipari projektmenedzsment szoftvereket készítesz akkor a piacméret meghatározása a következő képen alakul: 

TAM: Projekt menedzsment szoftverek piaca 
SAM: Filmipari projektmenedzsment szoftverek piaca 
SOM: A SAM-ból mennyit az amit szerinted reálisan el tudsz érni. 

Megvan a piacméret, de itt még nem állunk meg! 

A piacméret mellett a befektető arra is kíváncsi hogyan fogod megszórni a piacot. Tehát fontos, ha megvan SAM és SOM akkor ehhez mellé kell tenni egy marketing és eladási koncepciót. 

Ezt kell vonzóvá tenni a befektetők felé. Ha a piacméret és marketing - értékesítési koncepció jól kivan találva és koherensen végig van vezetve, akkor a befektető úgy érezheti, hogy igen, ez végig van gondolva. És ha sikerült bebizonyítanod, hogy 

- a piac jó, megfelelő méretű (képes hozni azt a volument ami a megtérüléshez és a profithoz kell) 

- ehhez megfelelő marketing és értékesít stratégia párosul,

akkor egy akadályt már biztosan leküzdöttél a befektetés elnyeréshez vezető úton. 

További hasznos anyagok a témában

A népszerű Cápák Között befektetési showműsorról készítünk egy podcast-ot. A műsor 2 évadának 6 részében volt egy vállalkozó akinek története pont ide vág, mint egy esettanulmány a piacméret fontosságáról a tőkebevonás kapcsán. A Cápavaádsz podcast itt érthető el: https://soundcloud.com/vadasz-capa/capak-kozott-se2-e6

Gál Attila - Stability Workout történetét érdemes meghallgatni 07:18 -tól. 

Ha még szívesen informálódnál piacméret meghatározás témában ezt az írást mindenképpen érdemes elolvasni: https://tudatoscegvezetes.blog.hu/2018/10/01/mekkora_potencial_van_a_piacodban_igy_deritsd_ki_tam_sam_som

Ha elakadtál a piacméret meghatározásánál vagy külső visszajelzésre, segítségre van szükséged a saját piacoddal kapcsolatos TAM - SAM - SOM meghatározásánál, ne habozz megkeresni bennünket.

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti tanácsadók

+36 20-461-4610
info@capavasz.hu

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://capavadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr915812400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Cápavadász - nem csak startup befektető keresőknek

Hasznos információk, tanácsok, tippek befektető keresés, befektető szerzés nehézségeivel küzdő kezdő, illetve startup vállalkozások számára. Startup tőkebevonás lehetőségeiről közérthetően.

süti beállítások módosítása