Egyoldalas befektetői bemutatkozó anyag egyfajta névjegy, amely röviden, tényszerűen felvázolja a vállalkozásod lényeget a lehetséges befektetőnek.
Fontos!
Ehhez hasonló egy oldalas vezetői összefoglalókat különböző helyzetekben használhatunk, akár üzleti tervünk elé, akár partnerek számára, akár pályázatokhoz. Most itt ebben az írásban arra az egy oldalas dokumentumra koncentrálunk, amit egy érdeklődő (vagy kevéssé érdeklődő, de nyomulásodra kevésbé ellenálló) befektetőnek elküldesz, amikor azzal a szövegfordulattal jön: "Rendben, küldj el nekem egy one pagert".
Csak a lényeg, röviden
A one pager készítésekor érdemes emlékeztetni magad arra, hogy ennek valójában két alapvető szerepe van
- A céged profiljának, jelenlegi fejlettségének, céljainak, befektetési igényenek bemutatása azért, hogy az kiderüljön, hogy az egyáltalán egybevág a befektető saját befektetési céljaival, gyakorlatával.
- Ha igen, akkor pedig felkeltse a befektető érdeklődését annyira, hogy leüljön veled egy egyeztetésre vagy komolyabb anyagokat is hajlandó legyen átnézni.
A népszerű befektetők rengeteg ilyen anyaggal találkoznak, ezért nem kell a szép felvezetés, cikornyás körmondatok csak a lényegre kell szorítkozni: tényekre, adatokra, hasznos információkra. Ez nem egy marketing szöveg, nem is egy értékesítési anyag, hanem a cégeddel való első találkozás a lehetséges befektető számára (ha nagyon érdektelenre sikerül, akkor az utolsó is).
Mit tartalmazzon mindenképpen
Ötlettől, piactól, befektető elvárásaitól, érdeklődésétől függően előfordulhat, hogy ki kell egészíteni valamivel még, de ezeknek mindenképpen érdemes szerepleni benne
One-line pitch: a projekt lényege szigorúan egyetlen mondatban (kik vagyunk, mit csinálunk)
Probléma, szükséglet, igény: amit meg akarunk oldani az üzleti elképzelésünkkel
Megoldásunk (termék/szolgáltatás): a problémára kínált megoldásunk közérthetően (a szűk körben érhető szakkifejezéseket kerüld)
Célpiac (szegmens) és annak mérete: melyik az a piaci szegmens, ahol meg fogsz jelenni és mekkora a mérete.
Célcsoport (vevők, felhasználók): Kik és hogyan fogják használni megoldásotokat?
Sales- és marketingstratégia: hogyan éritek el, szólítjátok meg a felhasználókat és hogyan gondoljátok felpörgetni az értékesítést?
Versenytársak: Kik lehetnek a konkurenseid, akiket helyetted választhatnak?
Versenyelőny: Miben vagy jobb a versenytársaknál?
Csapat / szerepek: csak a vezérkar, kulcspozíciók (tanácsadó, eddigi befektető, ha van)
Eddigi eredmények: hol tartotok jelenleg, meddig jutottatok el
Befektetés igény: mekkora összegű befektetésre van szükségetek és milyen jellegű növekedést, szintlépést, fejlődést akartok belőle megfinanszírozni?
Ha még nem működik a vállalkozás, akkor:
Üzleti modell / logika bemutatása: honnan és miből lesznek a bevételek és azok várható nagyságrendje.
Ha már piacon vagytok és működtök, akkor,
Jelenlegi ügyfelek, referenciáik
Bevétel: bevételek és ami lényeges teljesítmény mutató lehet: ügyfélszám, eladás szám, profit tartalom.
És persze az elérhetőségek, kontakt információk (telefonszám, e-mail mindenképpen).
Forma, megjelenés
Néhány szempont az one pager külső megjelenésével kapcsolatban
- Tényleg egy oldalas legyen :)
- Jól nézzen ki: legyen esztétikus, ízléses (ugyanakkor egyszerű funkcionális: a formázás, színek használata ne díszítés legyen, hanem a lényeg kiemelése, gyors áttekintés megkönnyítése)
- Ne legyen zsúfolt, szövegtenger (de ábrák, illusztrációk sem kellenek)
- Használj pdf formátumot és akkor biztos, hogy minden eszközön, nyomtatásnál úgy fog kinézni ahogy szeretnéd
- Helyesírásra figyelj, használj helyesírás ellenőrzőt (az elgépelés, a helyesírási hibák felületességre, gyorsan összecsapott anyagra engednek következtetni)
Mutasd meg másnak, teszteld, csiszold
A külső tekintet egy idő után jobban észreveszi a hibákat, következetlenségeket. Olyanoknak mutasd meg, akik értik, ismerik a vállalkozói nyelvet, gondolkodásmódot esetleg a befektetési gondolkodásmódot, elvárásokat. A családtag, barát/nő nem feltétlenül ilyen. :) Az nem kell, hogy az üzleti ötleted mélységben ismerje, a befektetők sem ilyenek lesznek. Ha ők elakadnak valamin, nem értenek valamin az jó eséllyel a befektetők számára is probléma, kérdés lesz.
Ha nincsenek ilyen emberek a közeledben, vagy szeretnéd még átfuttatni egy sokat látott tanácsadói tekinteten küld el hozzánk, segítünk!
One pager alapozó workshop részletek itt >>
Kiegészítő olvasnivaló: AZ ONE PAGER HELYE ÉS SZEREPE A BEFEKTETŐ KERESÉSBEN »
Univerzális csodafegyver? Nem. Összeírtuk, hol és milyen helyzetben és miért lehet létjogosultsága, szerepe a onapagernek a startupok számára, mint bemutatkozási formának.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti tanácsadók
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.