Minden üzleti fejlődési fázis céljaihoz érdemes mérhető, számszerűsíthető értékeket rendelni. Ebből fog látszani, hogy milyen hatékonysággal dolgoztok és hol tartotok éppen a célok elérésében.
A Kulcs Teljesítmény Mutató (Key Performance Indicator) nem egy olyan univerzális, eleve adott mérőszám rendszer, ami minden cégnél, minden esetben ugyanaz.
Úgy kezdődik a folyamat, hogy a cégednél meg kell határozni azokat a mérhető célokat, amelyek a tényleges üzleti siker elérésének számait fogják mutatni. Úgy is gondolhatsz rájuk, mik azok az eredmények, amiket ha elérsz, akkor elégedett leszel. Persze ebben az esetben minden eredményt mérhető számokban kell majd kifejezni (lehetnek olyan eredmények, amelyeket nem lehet tisztán számokban meghatározni, kifejezni de azok KPI meghatározásnál nem lehetnek fontosak).
Például egy állateledel webáruháznak lehet egy fő KPI-ja az, hogy mekkkora a lemorzsolódási arány a vásárlás során (minél kisebb, annál hatékonyabban tudtátok végigvinni a vevőt a vásárlásig tartó folyamatban).
A KPI mutatók felállítása megkönnyíti a vállalkozás tevékenységének objektív értékelését. A számok nem hazudnak. A jól meghatározott KPI-ok számait könnyű értelmezni és kommunikálni a befektetők, partnerek egyéb érintettek felé.
Milyen a jó KPI?
Az egyik nagyon fontos jellemzőjük hogy könnyen mérhetőek legyenek: legyen hozzá kidolgozott adatgyűjtési, mérési apparátusunk.
Az összehasonlíthatóság, fejlődés meghatározásának képessége is fontos tulajdonsága, mivel így kapunk információt arról milyen irányba megy a vállalkozás (ha egy reklámkampány hatására napi vásárlások száma 10 ről 13-ra emelkedett, még nem lehet felhőtlen az örömünk ha közben tudjuk, hogy ebben az időszakban a látogatószám duplájára nőtt).
Hogyan határozzunk meg egy KPI-t?
A KPI-k meghatározása nem egyszerű feladat. Mindig a vállalkozás életszakaszaiban elérendő üzleti céloknak megfelelően kell meghatározni őket.
Amikor még az első, kezdeti, ötletelési, kidolgozási szakaszban vagyunk akkor ott még a KPI, mint tervezési szempont jön elő. Jó ha akkor már tudatosítjuk magunkban, hogy mit kell majd elérnünk és eleve ennek megfelelő irányba gondolkodunk. Később az adott fejlődési, növekedési szakaszokban már kritikusabb, lényeges szerepük van a továbblépés tekintetében.
A KPI-ket mindig az adott fejlődési szakasz kritikus üzleti céljai felől nézve érdemes kell meghatározni.
Ehhez a következő hét lépéses eljárást érdemes követni:
1. Mi a kívánt végeredmény?
2. Miért jelentős ez a végeredmény?
3. Hogyan mérhetjük majd az előrehaladást?
4. Hogyan befolyásolhatjuk a végeredményt?
5. Ki a felelős az üzleti végeredményért?
6. Honnan fogjuk tudni, hogy elértük a kívánt végeredményt?
7. Milyen gyakran értékeljük majd az előrehaladást a folyamat során?
Néhány gyakorlati példa a lehetséges KPI mérőszámokról (inkább haladóknak): https://growthhackers.hu/mi-az-a-kpi-es-miert-fontos/
Összegzés
Ami a legfontosabb, hogy egy KPI-k egymásra épülő, koherens rendszert alkossanak, ahol minden egyes mutatónak van funkciója az üzleti helyzetünk, állapotunk értékelése során.
A KPI-ok persze csak akkor érnek valamit, ha azokat rendszeres időközönként (havonta, negyedévente) kiértékeljük cégünkben.
Ha úgy érzed, hogy szükséged lenne segítségre a KPI-ok meghatározásánál, vagy szeretnéd még átfuttatni egy sokat látott tanácsadói tekinteten, lépj kapcsolatba velünk
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti tanácsadók
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.